Praktische tips die helpen je weerstand te verhogen

Leeg klaslokaal

De wereld staat op zijn kop. Zorgprofessionals en mensen met vitale beroepen maken continu overuren. Het RIVM schrijft duidelijke richtlijnen voor, de politiek neemt drastische maatregelen en de economie krijgt rake klappen. Niemand weet hoe lang dit gaat duren en welke schade het Corona virus nog verder gaat aanrichten. 

De focus ligt op gezondheid en preventie. Wat kan ik zelf nog meer doen? Hoe zorg ik goed voor mijn dierbaren? Wat helpt is, versterk je immuunsysteem! Daarom deel ik hieronder een aantal praktische tips die o.a. helpen je weerstand te verhogen.

Tips die helpen je weerstand te verhogen

GEZONDE VOEDING is noodzakelijk. Te vaak, te veel en ongezond eten verzwakt je immuunsysteem. Vermijd sterk bewerkt voedsel en eet minimaal 250 gram groente en 2 stuks fruit per dag.

KOU versterkt je immuunsysteem. Iedere dag 2 minuten koud douchen zorgt ervoor dat je extra witte bloedlichaampjes aanmaakt. Lukt 2 minuten koud douchen niet, wissel dan tijdens het douchen warm en koud af. Eindig altijd met koud.

VOLDOENDE NACHTRUST is enorm belangrijk voor onze weerstand. Bij een tekort aan nachtrust kun je tot 70% kwetsbaarder zijn voor virussen. Ga zoveel mogelijk op vaste tijden naar bed. Vermijd beeldschermen de laatste twee uur voor het slapen en kijk ook uit met koffie. Kom je moeilijk in slaap, drink dan na 15 uur ’s middags geen koffie meer en neem ‘s avonds een kop biologische nachtthee.  Ook mindfulness oefeningen helpen om eerder in slaap te vallen.

GOEDE ADEMHALING helpt je immuunsysteem te versterken. Is het je ook opgevallen dat als je veel stress ervaart, je sneller gaat ademen? Probeer daarom de volgende adem-vertragings-oefening maar eens: adem 5 seconden in, adem 5 seconden uit en houd je adem 5 seconden vast. Houd dit 3 minuten vol en voel wat dit met je lichaam doet.

VOLDOENDE BEWEGING is noodzakelijk om je immuunsysteem efficiënter te laten werken. Inactiviteit verlaagt de werking en hoeveelheid van witte bloedlichaampjes. Kun je niet naar buiten? Ook thuis kun je zoveel aan beweging doen. Loop een aantal keer achter elkaar de trap op en af, maak squats boven de wc-pot of de bank, ga touwtjespringen in de tuin, zoek op YouTube naar instructiefilms voor grondoefeningen. Wees creatief en plan na iedere 2 uur zitten een beweegmoment van 2 minuten in.

MINDFULNESS helpt om je gedachten tot rust te brengen en je weerstand te verhogen. Fijne meditatie apps zijn:
Insighttimer
Headspace
Calm
Meditation moments

LACH & WEES DANKBAAR en DRAAG JE STEENTJE BIJ. Lachen zorgt dat je ontspant en serotonine en dopamine aanmaakt. Dankbaarheid zorgt dat je je focus verlegt naar meer vertrouwen. En als je jouw steentje bijdraagt door iets goeds te doen, hoe klein ook, maak je het verschil en heb je het gevoel dat je ertoe doet. 

Zorg goed voor jezelf en elkaar

Neem het virus serieus en volg alle voorschriften op. Mocht het virus je toch treffen dan kan een sterk immuunsysteem zorgen dat de klachten minder ernstig zijn en dat je sneller opknapt. 

Zorg goed voor jezelf en voor elkaar!

Volg en like:

Plaats een reactie