Overdag zó moe en ’s nachts niet kunnen slapen

Als je ‘s ochtends opstaat ben je verre van uitgerust. Vermoeid begin je aan de dag en die moeheid draag je de hele dag bij je. Zowel op je werk als in je privéleven. Je verlangt naar goede nachtrust maar eenmaal in je bed lig je uren wakker. Het is tijd om te onderzoeken waarom je zo moe bent.

Stress is vaak de boosdoener. Uit recent onderzoek van TNO/CBS blijkt dat ruim 20% van de werknemers zoveel werkstress ervaart dat ze uitvallen. Als je kampt met extreme vermoeidheid dreig je zelfs in een burn-out terecht te komen. 
 

Oorzaken van vermoeidheid

Het is noodzakelijk te onderzoeken wat de oorzaak van je vermoeidheid is. Vaak zijn het zelfs meerdere oorzaken die leiden tot deze extreme moeheid.  Dit zijn de oorzaken die ik het meest tegenkom in mijn praktijk:

De lat te hoog leggen
Je hebt veel rollen in je privéleven en op je werk. En al die rollen wil je perfect vervullen. Met minder neem je geen genoegen, ook al gaat dit ten koste van jezelf.

Te veel op je bord
Je hebt het vaak niet eens door totdat je klachten krijgt. Inventariseer maar eens wat er nu allemaal op jouw bord ligt. Zowel zakelijk als privé. Doordat je continu moet presteren kom je niet tot rust. Als je te veel aan je hoofd hebt, ervaar je stress en krijg je slaap problemen. Ik wed dat je ’s nachts bezig bent met to-do lijstjes of piekert hoe je het allemaal voor elkaar moet boksen.

Te weinig uitdaging 
Heb je te weinig te doen op je werk, werk je onder je niveau of vind je jouw werk zinloos? Dan heb je te weinig uitdaging en ook dat veroorzaakt stress.

Geen grenzen aangeven
Je doet altijd alles wat iemand van je vraagt. Nee zeggen, vind je lastig.  Maar vaak is de JA tegen de ander, een NEE tegen jezelf. Je weet diep van binnen dat je geen energie meer hebt voor nog meer taken. En in plaats van jezelf te beschermen, maak je het jezelf nog zwaarder.

Moeite met delegeren
Je hebt wat taken gedelegeerd maar je kunt het eigenlijk niet loslaten. Je denkt dat je het zelf het beste kunt of je houdt graag de controle. Door jouw gedrag ontstaat er gemakkelijk wrijving met degene aan wie je iets gedelegeerd hebt. En ook dat veroorzaakt stress.

EHBO bij slaapproblemen

Om de echte slaapproblemen aan te pakken moet je met je stressfactoren aan de slag gaan. Maar voor de Eerste Hulp bij slaapproblemen raad ik je aan:

  • een vast slaapritme aan te houden
  • ‘s avonds geen alcohol en cafeïne houdende drank te drinken 
  • geen beeldschermgebruik voordat je gaat slapen
  • een warme douche te nemen
  • ontspanningsoefeningen te doen voor het slapen. Apps als Calm en Insight Timer zijn hier heel geschikt voor. Je hoeft alleen maar te luisteren dus deze telt niet als beeldschermgebruik.


Voorkom een burn-out

Merk je dat je steeds vermoeider raakt? Wil je de oorzaken van je stress aanpakken? Ik help je graag.  Boek een gratis inzichtsessie of boek een van mijn intensieve coachtrajecten

Volg en like:
Facebook
Facebook
Twitter
LinkedIn
Instagram

Plaats een reactie